Dewan Negara hari ini , 10 Mei, 2012
menerima penarikan balik Rang Undang-Undang Kesalahan Pilihan Raya (Pindaan)
2012 yang telah dilulus oleh Dewan Rakyat
pada 19 April, yang lepas.
Menurut peraturan mesyuarat 61, Timbalan
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Liew Vui Keong, mohon memaklumkan untuk menarik balik Akta
Kesalahan Pilihan Raya 1954 sebagaimana yang dijadualkan dalam aturan urusan
mesyuarat hari ini, Nazri Aziz mengumumkan penarikan balik cadangan pindaan kepada
Rang Undang-undang Kesalahan Pilihan Raya (Pindaan) 2012 selepas mengambil kira
maklum balas dan bantahan dari pelbagai pihak terhadap rang undang-undang tersebut
dan keputusan tersebut mendapat persetujuan dari pihak pembangkang dan SPR.
Rang Undang-undang Kesalahan Pilihan Raya (Pindaan) 2012 itu diluluskan secara tergesa-gesa pada 19 April lalu iaitu hari terakhir persidangan Parlimen untuk kali kelima bagi penggal ke-12.
Pindaan yang diluluskan pada hari itu ialah seperti yang terkandandung didalam cabutan dibawah :
“...........................RANG UNDANG-UNDANG
RANG UNDANG-UNDANG KESALAHAN PILIHAN
RAYA (PINDAAN) 2012
Bacaan Kali Yang Kedua dan Ketiga
"Tuan Yang di-Pertua, SPR
mencadangkan seksyen 2, Akta 5 dipinda dengan memasukkan tariftarif yang
berikut, sebelum pilihan raya berhubung
dengan sesuatu pilihan raya ertinya tempoh yang bermula daripada tarikh
pembubaran Parlimen atau Dewan Undangan Negeri atau dari tarikh dipastikan oleh
Suruhanjaya Pilihan raya bahawa terdapat kekosongan dijangka di kalangan Ahli
Dewan Rakyat atau Dewan Undangan Negeri bagi suatu bahagian pilihan raya
sehingga tarikh sebaik sehingga tarikh sebaik sebelum tarikh pilihan raya
dikeluarkan.
Selepas pilihan raya berhubung dengan
sesuatu pilihan raya, ertinya tempoh yang bermula daripada tarikh pegawai pengurus
mengisytiharkan calon yang mendapat bilangan undi yang terbanyak sebagai telah
dipilih akan berakhir 30 hari dari tarikh itu. Semasa pilihan raya, berhubung
dengan sesuatu pilihan raya ertinya tempoh yang bermula daripada tarikh writ
pilihan raya dikeluarkan sehingga tarikh pegawai pengurus mengisytiharkan calon
yang mendapat bilangan undi terbanyak sebagai telah dipilih. Justifikasinya kerana
peruntukan asal tidak mengandungi tafsiran kepada perkataan sebelum, semasa dan
selepas pilihan raya. Ketiadaan tafsiran yang sedemikian ini menyebabkan
berbagai-bagai tafsiran dibuat dan boleh mengelirukan.
Tuan Yang di-Pertua, SPR mencadangkan seksyen
4, Akta 5 dipinda dalam perenggan (e) dan (f) dengan menggantikan perkataan
“dibuang” dengan perkataan “ditandakan”. Rasional perkataan, “dibuang”
digantikan dengan perkataan “ditandakan” kerana perkataan dibuang itu boleh
membawa tafsiran yang negatif bagi maksud sesuatu pilihan raya.
Tuan Yang di-Pertua, SPR juga
mencadangkan seksyen 11 Akta 5 dipinda dengan memotong perenggan (1)(c),
justifikasi cadangan Perenggan 11(1)(c) Akta 5 dipotong kerana kesukaran menguatkuasakan
peruntukan itu dan kehendak di bawah perenggan itu tidak lagi praktikal untuk dikenakan
kepada tiap-tiap orang yang terlibat dengan pilihan raya. Walaupun perenggan
11(1)(c) Akta 5, mana-mana pihak yang berkempen dengan niat mengembangkan
perasaan jahat atau permusuhan masih lagi boleh didakwa di bawah seksyen 4(a),
Akta 5.
DR 19.4.2012 5
Tuan Yang di-Pertua, SPR turut
mencadangkan subseksyen 14(1), Akta 5 dipinda kerana peruntukan sedia ada
menjadikan mandatori bagi seseorang agen pilihan raya seseorang calon untuk
melantik agen di tempat mengundi atau ejen mengira. Oleh hal yang demikian SPR
mencadangkan subseksyen 14(1), akta dipinda bagi menghapuskan kehendak
mandatori bagi mana-mana agen pilihan raya untuk melantik ejen di tempat
mengundi atau agen mengira. Oleh itu perkataan “boleh” subseksyen 14(1)
dicadangkan untuk menggantikan perkataan “hendaklah”.
Walau bagaimanapun jika agen pilihan
raya telah melantik ejen tempat mengundi atau agen mengira, maka peruntukan
sedia ada di perenggan 14(1)(d), Akta 5 dan subseksyen 14(1A) yang dicadangkan
hendaklah dipatuhi.
SPR juga mencadangkan perkataan “Bilik
Jawatankuasa” di bawah Perenggan 14(1)(b), Akta 5 digantikan dengan perkataan “Pejabat
Parti Politik”. Rasional ini dibuat kerana penggunaan perkataan “Pejabat Parti
Politik” lebih memudahkan rujukan dibuat kepada mana-mana parti yang membuka pejabatnya semasa tempoh
berkempen dan hari pengundian.
SPR juga mencadangkan pindaan kepada
subseksyen 14(1A), Akta 5 bagi memberikan kuasa kepada SPR untuk menetapkan
apa-apa tempoh seseorang agen mengira hendaklah bertugas bagi mengelakkan
kesesakan di tempat mengundi.
Tuan Yang di-Pertua, seterusnya SPR
mencadangkan seksyen 24A, Akta 5 dipinda dengan menggantikan subseksyen 24A(2),
dan subseksyen yang berikut., “(2), tiada seorang pun boleh pada hari atau
hari-hari penamaan menunggu atau berdiri-diri
dalam jarak 100 meter atau apa-apa jarak yang ditentukan oleh
Suruhanjaya Pilihan Raya dari sempadan mana-mana tempat penamaan calon kecuali
dengan kebenaran Suruhanjaya Pilihan Raya”. Pindaan ini dicadangkan bagi
mengelakkan kesukaran berhubung dengan kehendak jarak 50 meter yang sedia ada
dari sempadan mana-mana pusat penamaan yang tidak mempunyai kawasan yang luas,
jarak 100 meter atau apa-apa jarak yang boleh ditentukan oleh SPR yang dicadangkan
akan memberikan lebih fleksibiliti kepada SPR.
Dengan pindaan yang dicadangkan itu
juga membolehkan SPR menetapkan jarak kurang daripada 100 meter mengikut
kesesuaian.
Tuan Yang di-Pertua, SPR mencadangkan
seksyen 24B, Akta 5 dipinda bagi menyatakan syarat pembukaan penubuhan dan penyelenggaraan
sesebuah pejabat parti semasa tempoh berkempen adalah tertakluk kepada
subseksyen 24B(2A). Justifikasi subseksyen baru 24B(2A) dimasukkan ke
dalam Akta 5 bagi menyatakan syarat
bahawa mana-mana pejabat yang dibuka, ditubuhkan atau diselenggarakan di bawah
subseksyen 24B(2A) semasa tempoh
berkempen hanya dibenarkan untuk dibuka, ditubuhkan atau diselenggarakan dalam
jarak tidak kurang daripada 100 meter daripada manamana pusat mengundi.
Ini bagi
memastikan bahawa tiada lagi pejabat parti yang dibuka terlalu dekat dengan
pusat mengundi dan bagi menghalang sebarang kegiatan berkempen semasa hari
pengundian kerana pejabat parti yang dibuka semasa tempoh berkempen turut
dibenarkan untuk dibuka semasa hari pengundian. Manakala subseksyen 24B(2B)
yang baru dimasukkan ke dalam Akta 5 ialah untuk mengadakan peruntukan penalti
bagi mana-mana orang yang melanggar subseksyen baru 24B(2A).
■1020
Ini bermakna mana-mana calon yang
melanggar seksyen 24B(2A) dan jika calon itu didapati bersalah dan dikenakan
hukuman penjara satu tahun atau didenda RM2,000 dan lebih, maka dia boleh
hilang kelayakan sebagai Ahli Parlimen atau Ahli Dewan Undangan Negeri.
DR 19.4.2012 6 Subseksyen baru 24B(2C) pula dimasukkan ke
dalam Akta 5 bagi menyatakan bahawa kesalahan di bawah subseksyen 24B(2A)
merupakan suatu kesalahan boleh ditangkap di bawah Kanun Tatacara Jenayah.
Pindaan turut dicadangkan di subseksyen
(7) bagi mengelakkan kesukaran berhubung dengan kehendak jarak 50 meter yang
sedia ada dari sempadan mana-mana pusat mengundi yang tidak mempunyai kawasan
yang luas. Jarak 100 meter atau apa-apa jarak yang ditentukan oleh SPR yang
dicadangkan memberi lebih fleksibiliti kepada SPR. Dengan pindaan yang dicadangkan itu juga
membolehkan SPR menetapkan jarak kurang daripada 100 meter mengikut
keadaan.
Di samping itu, perkataan ‘tempat
mengundi’ digantikan dengan perkataan ‘pusat mengundi’ selaras dengan maksud
yang diperuntukkan bagi perkataan itu di dalam seksyen 2 Akta Pilihan Raya
1958.
Tuan Yang di-Pertua, SPR selanjutnya
mencadangkan seksyen 26 akta ibu dipinda bagi memastikan apa-apa pejabat parti
politik yang dibuka di bawah subseksyen 24B(2), Akta 5 telah terlebih dahulu
mematuhi kehendak di subseksyen 24B(2A) yang dicadangkan.
Selain itu, sub perenggan sedia ada
26(1)(e)(i), (ii), (iii) dan (iv) di nombor semula sebagai perenggan 26(1)(e), (ea), (eb) dan (ec)
bagi memudahkan pembacaan dan mencapai maksud pindaan.
Tuan Yang di-Pertua, SPR seterusnya
mencadangkan dalam perenggan (1)(ec) yang dinomborkan semula itu dipinda bagi
maksud hanya membenarkan mana-mana orang iaitu pengundi yang menunggu atau
berdiri dalam jarak 100 meter dari sempadan mana-mana tempat pengundi dan
berhasrat untuk mengundi boleh dibenarkan masuk ke tempat mengundi seterusnya
mengelakkan manamana orang yang tidak berkenaan untuk berkumpul selain daripada
masuk mengundi. Tujuan cadangan pindaan ini untuk mengelakkan mana-mana orang
yang tidak berkenaan untuk berkumpul di luar pusat mengundi kecuali untuk
tujuan mengundi.
Di samping itu, perkataan ‘tempat’
digantikan dengan perkataan “pusat” selaras dengan maksud yang peruntukan bagi
perkataan itu di dalam seksyen 2 Akta Pilihan Raya 1958 dan perkataan “membuang
undi” digantikan dengan perkataan “mengundi” kerana perkataan ‘membuang undi’
boleh membawa maksud tafsiran yang negatif bagi maksud sesuatu pilihan raya dan
bagi mengelakkan ia di manipulasi oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab.
Tuan Yang di-Pertua, pindaan seterusnya
dicadangkan pada subseksyen 26(1)(g) bertujuan untuk menjadikan suatu kesalahan
di bawah perenggan 26(1)(g) jika mana-mana orang yang dalam jarak 100 meter
dari sempadan mana-mana pusat mengundi atau dalam tempat mengundi memakai,
memegang atau membawa apa-apa bentuk atau jenis pakaian, tutup kepala, barang
hiasan, roset, botol air atau payung yang padanya tercatat atau tertera nama
calon atau nama lambang atau simbol manamana parti politik.
Tuan Yang di-Pertua, SPR mencadangkan
subseksyen 26A(2) dan (3) Akta 5 dipotong kerana pelantikan pemerhati barung
bagi pihak calon-calon yang bertanding
sering mengganggu petugaspetugas SPR di barung kerana mereka sering kali
mencampuri urusan SPR. Cadangan pemotongan subseksyen ini tidak menjejaskan mana-mana
pihak kerana subseksyen 14(1) Akta 5 membenarkan ejen pilihan raya seseorang
calon membuat pelantikan ejen-ejennya di tempat mengundi.
DR 19.4.2012 7
Tuan Yang di-Pertua, SPR mencadangkan
seksyen 27D Akta 5 dipinda bagi menggantikan peruntukan asal di dalam seksyen
ini yang hanya menyebut fungsi pasukan penguat kuasa dalam bahagian pilihan
raya Parlimen sahaja. Cadangan pindaan ini akan melibatkan kedua-dua bahagian
pilihan raya, Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN), yang seterusnya
memperjelaskan kuasa dan kawasan kawalan bagi setiap pasukan penguat kuasa yang
ditubuhkan itu.
Tuan Yang di-Pertua, SPR seterusnya
mencadangkan seksyen 30A akta ibu dipinda dengan memperuntukkan lebih masa bagi
mana-mana calon atau ejennya untuk membuat permohonan maaf atas kegagalan
memfailkan penyata belanja pilihan raya.
Tuan Yang di-Pertua, pindaan pada
Jadual Pertama merujuk pada Borang ‘A’ iaitu Borang Sumpah Kerahsiaan yang
diperuntukkan bagi menjamin kerahsiaan
proses pilihan raya yang dilaksanakan. SPR mencadangkan Jadual Pertama pada
akta ibu dipinda dalam Borang ‘A’ dalam ruang tandatangan bertujuan untuk
menambah individu yang di hadapannya
boleh diangkat sumpah kerahsiaan.
Justeru, pindaan yang dicadangkan ialah
dengan menggantikan perkataan sedia ada dengan perkataan, “Pengerusi, Timbalan
Pengerusi atau Anggota Suruhanjaya Pilihan Raya”, “Setiausaha Suruhanjaya
Pilihan Raya”, “Pegawai Pilihan Raya Negeri” “Pegawai Yang Hak”, “Hakim
Mahkamah Sesyen”, “Majistret”, “Jaksa Pendamai”, “Pesuruhjaya Sumpah”.
Tuan Yang di-Pertua, dengan itu, saya
mohon mencadangkan.
Timbalan Menteri Kerja Raya [Dato’ Yong
Khoon Seng]: Tuan Yang di-Pertua, saya mohon menyokong…..................…”
Persoalan yang masih kekal menjadi tanda Tanya sekarang ialah ;
1. Kenapa BN tidak berusaha menubuhkan suruhanjaya diraja bagi menyiasat sejauh mana bersihnya daftar pemilih.SPR?
2. Kenapa BN tidak berusaha menubuhkan suruhanjaya diraja bagi mengkaji tuntutan-tuntutan Bersih?.
3. Kenapa BN tidak berani meletakkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) di bawah pengawasan Parlimen melalui satu jawatankuasa khas yang ditubuhkan untuk tujuan itu.?
4. Kenapa BN tidak meminta Pengerusi dan Timbalan Pengurusi SPR meletak jawatan.?
5. Kenapa BN tidak bersetuju dengan tuntutan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih)?.
No comments:
Post a Comment