Cara terbaik
untuk menyokong peniaga stesen minyak adalah untuk membolehkan mereka
beroperasi secara “consignment-stock basis “ daripada harus membeli minyak/bahan
api terlebih dahulu.
Petrol Dealers Association of
Malaysian (PDAM) tidak
menghadiri mesyuarat berhubung harga minyak yang dipengerusikan oleh Menteri KPDNKK
Datuk Hasan Malek Jumaat lepas, kerana ia tidak akan membantu menyelesaikan
masalah mereka.
Menurut agenda pertemuan itu, salah satu topik yang mereka akan bincang adalah berkenaan kerugian yang dialami oleh peniaga petrol semenjak Putrajaya kuatkuasakan APM (Automatic Price Mechanism)
Presiden PDAM
berkata beliau telah bercakap kepada Kementerian Kewangan dan Pejabat Perdana
Menteri sejak dua tahun lalu mengenai masalah mereka namun demikian belum
apa-apa yang telah dilakukan terhadap masaalah yang berkaitan.
Menurut
Presiden PDAM, stesen minyak serta-merta akan mengalami kerugian sebanyak
RM20,000 Hingga RM100,000 setiap kali harga bahan api yang lebih rendah
diumumkan.
Ini adalah
kerana mereka telah membeli minyak daripada syarikat pembekal minyak csecara
tunai (pendahuluan) pada harga yang lebih tinggi.
Beliau juga
memberitahu bahawa cara terbaik adalah beroperasi “on a consignment stock basis,
di mana mereka hanya membayar syarikat pembekal minyak berdasarkan kepada
kuantiti yang mereka jual.
Dengan
pelaksanaan sistem berasaskan consignment stock basis, peniaga petrol tidak
perlu membayar wang pendahuluan kepada syarikat pembekal minyak untuk
mendapatkan stok minyak. Sebaliknya, mereka mengumpul komisen pada jumlah yang
mereka telah dijual.
Sistem semasa
yang dipraktikkan bagaimanapun, memaksa peniaga petrol untuk membeli cara
“Prepaid” untuk stok minyak, sebagaimana yang ditentukan oleh syarikat pembekal
minyak dan itu mendedahkan dealer kepada risiko kewangan sekiranya harga minyak
turun.
Dalam artikel
sebelum ini juga telah diterangkan bagai mana Syarikat pembekal minyak kepada
stesen minyak sudah mengenakan atau mengecaj komisen yang diterima oleh stesyen
minyak saat invois bekalan dicetak, pembayaran dilakukan sebelum minyak dipam
kedalamtangki storan stesyen minyak.
Namun komisyen
seperti yang dipersetujui diperolehi oleh peniaga minyak tidak serupa atau sama
nilainya dengan apa yang dicaj atau dikenakan oleh syarikat pembekan binyak
atas sebab-sebab seperti (a) harga minyak turun dan (b) tumpahan (d)
Pengluapan dan sebagainya.
Gambar Hiasan (b) |
Selagi system yang ada sekarang masih dikuatkuasakan selagi itulah pihak peniaga minyak distesen minyak akan mengalami kerugian komisen TIDAK SEPERTI apa yang mereka harus terima ia itu komisyen berasaskan unit liter yang mereka jual.
Minyak dibayar tunai oleh pengusaha stesen minyak sebelum mereka menjual minyak kepada pengguna dan hak milik telah jatuh kepada mereka saat minyak dibayar dan dipindah ke tangki storan stesen namun demikian mereka tidak punya hak menentukan harga jualan minyak selain harga jualan yang ditetapkan oleh kerajaan walaupun mereka terpaksa menjual dibawah harga tiap liter yang mereka harus perolehi mengikut perjanjian.
Dalam kata lain, komisen yang dicatit telah didibayar oleh syarikat pembekal minyak dalam invoisnya jauh lebih besar dari komisen yang sebenarnya dipungut atau diterima oleh peniaga di stesen minyak.
No comments:
Post a Comment