ARAMCO mohon konsesi berbentuk diskaun dalam penilaian perjanjian RAPID sebanyak RM2.25 Billion.
Dikatakan bahawa :
Dalam pada mana perjanjian muktamad belum di meterai ;
Perunding hingga mutamad menelan jangka yang agak panjang dan dalam mencapai kata muktamat (dalam mana projek RAPID sudah berjalan) kos atau perbelanjaan keatas RAPID sudah di salur. Maka masa itu adalah kos! manakala Pak Arab memanfaatkannya.
ARAMCO (Syarikat Pak Arab), akan mendapat 50% kepentingan RAPID. Satu kedudukan dimana tiada suatu pihak yang ada kuasa pemutus kecuali semua hal kecuali dipersetujui oleh kedua pihak. Maka mana-mana yang tidak dipersetujui akan terbantut malah boleh membantutkan keseluruhan projek jika ada kekaburan.
Syarikat Pak Arab akan bekal 30% input (stock Feed) kepada kilang penapis & Cracker setelah ia beroperasi. Satu keistemewaan untuk Pak Arab. Satu pasaran tetap sudah diperolehi oleh Pak Arab untuk keluaran minyaknya. Disebaliknya Petronas sudah hilang pasaran bernilai 30% dari stock feednya sendiri.
Pak ArĂ b juga mohon mendapat hak memasar produk keluaran kilang RAPID. Satu tugas penting yang tidak boleh ditangani oleh satu pihak sahaja secara ekslusif kerana ia merupakan 'LIFE LINE' ( pendapatan) utama syarikat.
Difahamkan bahawa Syarikat Pak Arab bukan sahaja terlibat dalam RAPID, malah dengan beberapa pihak di Asia seperti PERTAMINA dalam projek usahasama yang hampir serupa dalam produk keluaran yang hampir sama. Jika Pak Arab diberi monopoli memasar produk RAPID, ianya mungkin mengujudkan konflik kepentingan pemasaran yang boleh digunakan oleh Pak Arab sebagai alasan tidak memasar kerana ia mendapat kelebihan dalam memasar produk keluaran pesaing lain dan yang paling utama Pak Arab boleh tersekat kepentingannya dalam memasar produk RAPID kerana tuntutan perjanjiannya dengan pihak lain (umpamanya PERTAMINA).
Memberi Pak Arab hak eksklusif untuk memasar, jika dilayan boleh menjejaskan masa depan pendapatan kepada PETRONAS sebagai rakan kongsi RAPID.
SOALAN UTAMA :
APA DIA DISEBALIK DISKAUN RM2.25 BILLION RAPID?
1. Diskaun dan atau konsesi yang dipohon dalam konteks ini boleh dan akan di realisasi /anggap sebagai 'UNTUNG ATAS TEBING' untuk Pak Arab.
2. Diskaun ini mungkin dan boleh digunakan untuk dikembalikan sebagai 'DERMA' oleh Pak Arab kepada KUASA GHAIB yang memberi perkenan nya. Ini kerana 'DERMA' lampau yang ghaib dikatakan wujud dan kenapa tidak berlakunya dalam konteks ini. Kalau "I HELP YOU, YOU HELP ME' pernah wujud apakah ianya tak boleh wujud dalam konteks hubungan projek ini?
3. Sebagai pengimbal, pelabur yang datang dari negara CHINA?. Itu boleh dijadikan alasan politik tetapi tidak dengan ketiadaan perkara (2) diatas. Wujudkan masaalah DINAR & YUAN untuk selamatkan RINGGIT.
Dikatakan bahawa :
Dalam pada mana perjanjian muktamad belum di meterai ;
Perunding hingga mutamad menelan jangka yang agak panjang dan dalam mencapai kata muktamat (dalam mana projek RAPID sudah berjalan) kos atau perbelanjaan keatas RAPID sudah di salur. Maka masa itu adalah kos! manakala Pak Arab memanfaatkannya.
ARAMCO (Syarikat Pak Arab), akan mendapat 50% kepentingan RAPID. Satu kedudukan dimana tiada suatu pihak yang ada kuasa pemutus kecuali semua hal kecuali dipersetujui oleh kedua pihak. Maka mana-mana yang tidak dipersetujui akan terbantut malah boleh membantutkan keseluruhan projek jika ada kekaburan.
Syarikat Pak Arab akan bekal 30% input (stock Feed) kepada kilang penapis & Cracker setelah ia beroperasi. Satu keistemewaan untuk Pak Arab. Satu pasaran tetap sudah diperolehi oleh Pak Arab untuk keluaran minyaknya. Disebaliknya Petronas sudah hilang pasaran bernilai 30% dari stock feednya sendiri.
Pak ArĂ b juga mohon mendapat hak memasar produk keluaran kilang RAPID. Satu tugas penting yang tidak boleh ditangani oleh satu pihak sahaja secara ekslusif kerana ia merupakan 'LIFE LINE' ( pendapatan) utama syarikat.
Difahamkan bahawa Syarikat Pak Arab bukan sahaja terlibat dalam RAPID, malah dengan beberapa pihak di Asia seperti PERTAMINA dalam projek usahasama yang hampir serupa dalam produk keluaran yang hampir sama. Jika Pak Arab diberi monopoli memasar produk RAPID, ianya mungkin mengujudkan konflik kepentingan pemasaran yang boleh digunakan oleh Pak Arab sebagai alasan tidak memasar kerana ia mendapat kelebihan dalam memasar produk keluaran pesaing lain dan yang paling utama Pak Arab boleh tersekat kepentingannya dalam memasar produk RAPID kerana tuntutan perjanjiannya dengan pihak lain (umpamanya PERTAMINA).
Memberi Pak Arab hak eksklusif untuk memasar, jika dilayan boleh menjejaskan masa depan pendapatan kepada PETRONAS sebagai rakan kongsi RAPID.
SOALAN UTAMA :
APA DIA DISEBALIK DISKAUN RM2.25 BILLION RAPID?
1. Diskaun dan atau konsesi yang dipohon dalam konteks ini boleh dan akan di realisasi /anggap sebagai 'UNTUNG ATAS TEBING' untuk Pak Arab.
2. Diskaun ini mungkin dan boleh digunakan untuk dikembalikan sebagai 'DERMA' oleh Pak Arab kepada KUASA GHAIB yang memberi perkenan nya. Ini kerana 'DERMA' lampau yang ghaib dikatakan wujud dan kenapa tidak berlakunya dalam konteks ini. Kalau "I HELP YOU, YOU HELP ME' pernah wujud apakah ianya tak boleh wujud dalam konteks hubungan projek ini?
3. Sebagai pengimbal, pelabur yang datang dari negara CHINA?. Itu boleh dijadikan alasan politik tetapi tidak dengan ketiadaan perkara (2) diatas. Wujudkan masaalah DINAR & YUAN untuk selamatkan RINGGIT.
No comments:
Post a Comment