Saturday, 9 December 2017

TANSRI PANDIKAR HARUS KAJI SEJARAH AWAL MINYAK SARAWAK SEBELUM MEMBUAT KENYATAAN

Apakah Tansri Pandikar Amin Mulia bersetuju bahawa Satu dari sebab utama kenapa Malaya ajak Sarawak Dan Sabah bentuk Malaysia adalah bukan kerana kekayaan minyak Dan gas nya? Setuju atau Tidak bersejutu?

Merujuk kenyataan diatas apakah TSPAM tidak bersetuju untuk kes MA63 dibawa ke Mahkamah Antarabangsa Dan tidak ditimbangtara di London untuk mendapat keadilan agar semua pihak berpuas hati?

Tansri Pandikar Amin Mulia berkata,  "...RMK1, bayangkan belum ada minyak lagi di Sabah, belum ada apa-apa lagi di Sarawak, Di Sabah cuma.kehidupan rakyat Sabah cuma nelayan petani dan sedemikiannya Dan begitu juga di SARAWAK. Ketika itu di Sabah diberi pelan Malaysia pertama,...."

Sebagai Speaker dan YB TSPAM tidak seharusnya memberi maklumat dan gambaran yang amat tidak betul Dan Salah di hadapan penonton seluruh negara melalui saluran TV.

TSPAM harus perbetulkan agar tidak menimbulakan ketidakpuasan Hati rakyat Sabah Dan Sarawak.

Kalau kenyataan TSPAM penuh dengan maklumat yg kurang tepat (sekurangnya seperti yg dipamirkan slm video clip diatas), Kita tidak tahu apakah tulisan dalam Buku "Berpisah Tiada" itu terkecuali dari maklumat yang meragukan juga.

Sejak telaga-telaga minyak Miri beroperasi iatelah mengeluarkan sebanyak 80 milion tong minyak Dan memberi anak2 tempatan beribu peluang perkerjaan disamping pekerja dari Malaya, Singapura Dan Eropah, Ameeika, Canada.

Industri minyak ketika itu juga membuka peluang pernigaan kepada peniaga dan kontraktor tempatan, yang kebanyakan kini hanya tinggal sejarah.

Harap TS dapat memperbetulkan tangapan rakyat Malaysia, yang sudah termakan kata-kata TS, mengatakan Sarawak ketika itu tidak ada apa-apa (hasil)


ROYALTI MINYAK PERTAMA SARAWAK


Royalti minyak pertama dibayar kepada Kerajaan Sarawak semasa pemerintahan Brooke. Pada awalnya pihak syarikat minyak  bercadang untuk membayar satu jumlah besar kepada kerajaan Brooke Sarawak tetapi Rajah Charles Brooke mahu ianya dibayar sebagai "royalti". 

Royalti minyak untuk tahun-tahun seterusnya dibayar kepada kerajaan yang memerintah selepas Kerajaan Brooke dan Kerajaan Negeri sarawak sebelum wujud Negara Malaysia.



LAIN-LAIN KEGIATAN BERHUBUNG MINYAK DI MIRI
Ekonomi tempatan bertambah pesat dan tahap kemiskinan semakin berkurangan.

Kilang penapis minyak "Lutong Oil refinery" dibina empat tahun selepas penemuan minyak di telaga minyak Derrick No 1 di Bukit Kanada Miri dan memberi banyak peluang pekerjaan kepada anak-anak tempatan Sarawak ketika itu.



Kilang Penapis minyak Lutong yang dibina pada tahun 1914




The Lutong Refinery, shipped to Singapore by the British, returned and re-commissioned




Penduduk Miri selain Kuala Belait dan Seria Brunei mempunyai "living standard' antara yang tertinggi di Asia ketika itu (60an-70an)

Syarikat Shell membina rangkaian Jalan, termasuk jambatan disekitar Miri - Lutong untuk tujuan kerja-kerja minyak dan sekali gus diguna oleh orang awam.





Jambatan yang di Bina oleh SHELL ini sudah wujud sejak 1950an, sebelum Malaysia




Shell juga membina hospital di kawasan muara Sungai Miri yang kemudiannya diserah kepada Kerajaan Sarawak dan .




Hostipal Miri di bina oleh SHELL sebelum Malaysia 


Jetty yang dipanggil "Long Jetty" oleh penduduk tempatan berdekatan dengan hospital Miri.Jetty ini buat oleh SHELL untuk urusan kerja-kerja minyak di Laut Miri.





Miri Long Jetty



Mengikut maklumat seorang bekas pekerja Syarikat Minyak di Miri, Sekolah Rendah Lutong juga dibina oleh Syarikat Shell sebelum ianya diserah kepada pihak kerajaan.

Ferry percuma menyeberangi sungai Miri menghubungi Hospital Umum Miri juga disediakan oleh Shell. Ia kemudiannya diserah kepada pihak JKR




Feri berkabel beroperasi menyeberangi Sungai Miri ke Hospital Umum Miri (Lama) sebelum Malaysia

Paip air bersih di kawasan Kpg Hj Wahid Bukit Kanada, Charcoalplant walau pun hanya satu kepala. Pada ketika itu ianya sudah memadai.

Sebelum 1972, Miri sudah mempunyai paip saluran gas untuk kegunaan domestik.

Shell juga memberi anugerah pelajar terbaik sekolah-sekolah dan membiayai biasiswa melanjut pelajaran luar negara.

Shell juga melatih pelatih dalam bidang minyak dan gas di pusat latihannya di Lutong. Pusat latihan tersebut telah mengeluarkan ramai professional bidang minyak & gas dan ianya satu satunya pusat latihan minyak dan gas terdapat di Asia ketika itu. Malang pusat itu kini tidak beroperasi lagi.

Pekerja dan pegawai syarikat minyak Shell amat rapat dengan penduduk tempatan dan turut serta dengan banyak kegiatan sosial ketika itu.

Syt minyak juga membuka pusat rekrasi, bukan saja terbuka untuk pekerja, malah untuk keluarga dan orang awam.

Malah banyak anak-anak Sarawak yang sempat menerajui Syt Shell di Miri.

Komputer sistem terbesar di Asia IBM360 mainframe Dan Timap Taxes Instruments Seismic data processing, sudah digunakan di Shell Lutong sejak Pertengahan 70an, ketika itu Petronas mula menghantar pelajarnya untuk berlatih.


Telaga Minyak Sarawak yang pertama di atas Bukit Kanada Miri.

Matlumat terperinci diperolehi dari zaman Anglo Dutch Company, Shell Oil Limited (SOL), SSB, SSB/SSPC, selepas kedatangan Rajah Brooke dalam 1841.





Miri Oil Well No 1 (Derrick No 1) diatas Bukit Kanada Miri sudah wujud sejak 1910. 




 Telaga Minyak Pertama Sarawak di Miri, digerudi 10hb Ogos 1910.

Kerja-kerja pengerudian selesai pada 22 December 1910.

Kedalam 452 kaki dan kedalaman maksima 1096 kaki dan ditutup 31 Okt, 1972 sebelum Petronas wujud lagi.

Anggaran jumlah keluaran 660,000 tong dan pengeluaran terakhir pada kadar 7 tong sehari

Jumlah telaga minyak di Miri adalah 624 dan jumlah pengeluaran minyak dari Lapangan Minyak Miri adalah 80,000,000 barrel.

Kerja eksplorasi minyak diluar Pantai Miri sudah dimulakan sejak tahun 1950an.

Pada akhir 1970an rata-rata kegiatan Minyak dilakukan di luar pantai Miri.

Pelantar minyak luar pantai Miri amat jelas kelihatan dari Pekan Miri ketika itu (anggaran 5 hingga belasan kilometer sahaja) berbanding dengan yang terdapat sekarang ini.





Miri Oil Well No 1 yang biasa dipanggil oleh penduduk tempatan zaman 1960an sebagai "Derek No 1" yang kemudiannya bertukar nama kepada "Grand Old Lady" Digerudi kedalaman 452 kaki sebelum 1910 oleh Warga Canada McAlpine  dan kemudian kedalaman maksima 1096 kaki 


SUMBER DARI TULISAN RASOUL SORKHABI, Ph.D.
Miri 1910

TERDORONG DARI MINYAK YANG MENGALIR DIPERMUKAAN BUMI

Kajian geologi pertama di Sarawak Dijalankan oleh Hiram Williams pada tahun 1845. 

Sarawak juga merupakan sebahagian daripada eksplorasi sejarah semula jadi Alfred Russel Wallace dari tahun 1854-1862, yang dicatat dalam bukunya The Malay Archipelago (1869).

Wallace merujuk kepada lombong arang batu di Sarawak: "Ini [lombong-lombong [lombong-lombong ini] menimbulkan teka-teki yang sangat asli, kerana mereka tidak dapat memahami persiapan yang luas dan mahal untuk arang
batu kerja, dan tidak percaya itu akan digunakan hanya sebagai bahan bakar apabila kayu sangat berlimpah dan begitu mudah diperolehi. "Ahli biologi Itali, Odoardo Beccari juga meneroka Sarawak dari 1865-68, didokumentasikan di
Nelle Foreste di Borneo (1902; Wanderings forest of Borneo, 1904).

Pentadbiran Brooke terlibat dalam perniagaan dengan syarikat-syarikat di Scotland dan Singapura. Untuk lebih memudahkan perdagangan antara Sarawak dan Britain, Borneo Company Limited ditubuhkan di London pada tahun 1856. Pada dekad yang berikut, juru ukur yang bekerja untuk syarikat ini menjalankan pemetaan luas Sarawak untuk sumber mineral dan sumber semula jadinya. 

(Henry Longhurst merinci sejarah ini dalam bukunya 1957, The Borneo Story: Seratus Tahun Pertama Syarikat Borneo.)

Pada tahun 1864, Britain mengiktiraf Sarawak sebagai negara merdeka. Pada tahun 1868, James Brooke digantikan oleh anak saudaranya Charles Johnson (kemudiannya dinamakan Charles Brooke), yang memerintah Sarawak sehingga 1917 dan, dari masa ke masa, memperluaskan domainnya ke sempadan Sarawak sekarang. 

Pada tahun 1888, Rajah Brooke mendapat perlindungan British untuk Sarawak. Semasa tinjauan dan penjelajahan tempoh Sir Charles Brooke di Sarawak meningkat. 

Dr. T. Posewitz menerbitkan Borneo: Geologi dan Sumber Mineralnya (London, 1892), dan Henry Ling North menghasilkan penerangan komprehensif tentang Native of Sarawak dan British Borneo Utara (London, 1896).


Seperti kawasan minyak dunia yang lain, pengaliran minyak kepermukaan tanah memberikan motivasi pertama untuk penggerudian di Sarawak. Sesungguhnya penduduk tempatan, kalangan ethnic Miriek dan Cina, telah mengeluarkan minyak dari telaga yang digali secara manual selama berabad-abad. 

Pada abad ke-11, Song Hui Yao, sebuah kompilasi sejarah Dinasti Song di China, menyebutkan pengambilan Camphor Borneo dan petroleum. 

Pada 1882, Claude Champion de Crespigni (Telaga Minyak Champion di Brunei dinamakan diatas nama beliau), Residen (ketua pegawai) Bahagian Keempat (Baram), yang disenaraikan dalam laporannya kepada Kerajaan Brooke 18 telaga minyak gali tangan di kawasan Miri. 

Mungkin meramalkan nilai penduduk tempatan yang disebut "minyak tanah" atau "minyak bumi," De Crespigni mencadangkan dalam jurnalnya pada tahun 1884 bahawa "daerah minyak di dekat muara Sungai Miri harus dicari dan dilaporkan secara menyeluruh." "Minyak bumi "Digunakan oleh orang tempatan untuk lampu lampu, bot kalis air, dan keperluan perubatan. Tetapi kata-kata De Crespigni jatuh pada telinga pekak dalam kerajaan Brooke ketika itu.


Kedatangan Charles Hose

Dr. Charles Hose (1863-1929), pegawai kolonial British di perkhidmatan (1884-1907) Rajah Charles Brooke di Sarawak dan peneroka perintis yang usaha dan visinya membawa kepada penemuan bidang minyak Miri pada tahun 1910. 

Dia seorang ahli Majlis Tertinggi Sarawak dari tahun 1904 dan seorang ahli Majlis Penasihat Negeri Sarawak (berpangkalan di Westminster, England) dari 1919. 

Seorang Ahli Persatuan Geografi Diraja, Persatuan Zoologi, dan Kolej Jesus, Hose menulis beberapa karya penting mengenai sejarah semula jadi dan etnologi di Sarawak, termasuk The Pagan Tribes Borneo (1912) dan The Field Book of a Jungle-Wallah (1929). Ilustrasi: Setsuko Yoshida
Charles Hose dilahirkan di Hertfordshire, England pada tahun 1863. 

Beliau memasuki Jesus College, Cambridge pada tahun 1884; tetapi dua tahun kemudian tanpa menamatkan pengajiannya, Hose muda (dengan bantuan pamannya, Uskup Singapura) mengambil kadet pentadbiran di Sarawak. 

Hose tinggal di Claudetown (hari ini Marudi), dan pada tahun 1888 ia berjaya mengangkat Crespigny sebagai Pegawai yang Bertanggungjawab, dan pada tahun 1890 sebagai Residen Baram.

Hose, seorang ahli sejarah dan ahli sejarah yang berminat, mengambil idea minyak de Crespigny dan mula memetakan minyak meresap di dalam dan di sekitar Miri. 

Dia juga menawarkan anugerah kepada penduduk setempat yang akan memperlihatkan pengaliran minyak. 

Hose melaporkan penemuannya kepada kerajaan Brooke, tetapi ahli geologi perunding dari England memberi pendapat negatif mengenai penerokaan minyak di Sarawak kerana keadaan logistik yang buruk.

Hose menyimpan idea berkenaan minyak di fikirannya buat sementara waktu . 

Selepas berkhidmat sebagai Residen Sibu (Bahagian Ketiga Sarawak) dari tahun 1904-07, beliau bersara dan kembali ke England, pada masa yang sama Rajah Sir Charles Brooke sudah semakin tua dan kemudian meninggal dunia. 

Hose menulis kepada Rajah untuk mendapat kebenarannya dengan menunjukkan peta minyaknya yang meresap dan sampel minyak Miri kepada sebuah syarikat petroleum. 

Selepas mendapatkan kebenaran Rajah, Hose pergi ke London untuk membincangkan ideanya dengan Anglo-Saxon Petroleum, sebahagian daripada Royal Dutch / Shell Group (dibentuk pada tahun 1907). 

Encik H. N. Benjamin dan rakan-rakannya di syarikat itu berminat dengan idea itu, dan Rajah itu kemudiannya datang ke London untuk menandatangani Perjanjian Perlombongan Minyak Sarawak pertama pada tahun 1909.



Shell dan Eksplorasi Minyak


Satu peta dan geologi di medan minyak Miri, yang asalnya diambil oleh pakar geologi Sarawak P. von Schumacher pada tahun 1941 dan disemak semula oleh ahli geologi lain sejak itu. 

Shell telah menghantar ahli geologi senior mereka Dr. Josef Theodor Erb [Lapangan Minyak Luar Pantai Sabah ERB West dinama selepas nama beliau], (ahli geologi Switzerland yang telah menyertai Royal Dutch pada tahun 1900) bersama Hose ke Miri. 

Dalam perjalanan ke Miri Sarawak, mereka menaiki di keretapi Trans-Siberia dan dengan bot, tiba di Kuching dan menghadap Rajah, sebelum meneruskan ke Miri. 

Erb memulakan pemeriksaan bebas di kawasan Miri, memetakan beberapa anticlines termasuk "Miri Hill" kegemarannya, sebuah anticline asimetri barat laut, dengan minyak yang berdekatan. 

Pada bulan Julai 1910, Erb melaporkan kepada syarikat itu peta geologi muktamadnya di kawasan Miri, dan terletaknya telaga penerokaan pertama di puncak anticline Miri sekitar 150 m di atas paras laut. 

Sebelum penggerudian dapat dimulakan, Erb dan Hose terpaksa meyakinkan penduduk tempatan bahawa telaga itu tidak akan membuka gua bawah tanah.

Telaga ini digerudi pada 10 Ogos 1910 menggunakan pelantar yang terdiri daripada derrick kayu dan penggerudian alat kabel (teknologi yang bermula pada abad ke-5 untuk penggerudian air laut). Rig ini direka oleh Kanada, McAlpine; Oleh itu, bukit itu dipanggil sebagai "Bukit Kanada."

Pada 22 Disember 1910, telah menemui light-crude di kedalaman 425 kaki (130 m). The reservoir adalah "Upper Miocene deltaic sandstone beds" yang didepositkan oleh Sungai Baram zaman purba. 

Pengeluaran awal hanya 83 tong minyak minyak sehari (bopd); selepas pengeluaran mencapai 227,000 bopd secara purata sepanjang tahun, telaga ini semakin mendalam hingga 1,096 kaki (Miri-2 yang digerudi pada tahun 1911 didapati kering, tetapi dari masa ke masa, banyak telaga lain (banyak yang lebih dalam) dihasilkan dari pelbagai payzones di lapangan.

Sarawak Oilfield Ltd. (SOL), anak syarikat Shell / Royal Dutch Group, ditubuhkan untuk menjalankan operasi Miri (Syarikat ini kini dikenali sebagai Sarawak Shell Berhard, terletak di Lutong, di pinggir Miri). Kebanyakan tenaga buruh bekerja di Miri datang dari Singapura.


Penemuan minyak dalam 1910 telah menukar wajah Miri, atau sebagai Hose meletakkannya pada tahun 1927 buku Fifty Years of Romance dan Research atau Jungle-Wallah pada Besar: "Kawasan yang hampir tidak berpenghuni kini menjadi pusat kehidupan yang ramai."



Bangunnya, jatuh dan bangun semulanya Lapangan minyak Miri

Pengeluaran minyak dari lapangan minyak Miri naik dari 5 bopd pada tahun 1911 kepada 523 bopd pada tahun 1913 (daripada lapan telaga minyak), ketika itu Shell juga mula mengeksport minyak Miri. 

Pengeluaran minyak tahun berikutnya mencapai 1315 bopd dan terus meningkat kepada 11,210 bopd pada tahun 1923.

Pada tahun 1914, Sarawak Shell membina penapisan pertama di Miri (ia dipindahkan dua tahun kemudian ke Lutong). 

Juga pada tahun yang sama, Shell meletakkan saluran paip bawah laut dari Tanjong Lobang (selatan Miri) untuk mengangkut minyak mentah ke kapal angkut lepas pantai dan kapal tangki. 

The sealine adalah kira-kira 2.5 batu panjang dan enam inci diameter. 

Semasa Perang Dunia I (1914-18), medan Miri mengeluakan 5763 bopd secara purata sepanjang tahun kepada Tentera Laut British.

Pada bulan Mei 1917, Sir Charles Brooke mati dan anaknya Charles Vyner deWindt Brooke menjadi Rajah Putih Ketiga Sarawak (beliau berkelahi pada tahun 1927). 

Hose, yang tinggal di England, menerima royalti pengeluaran minyak dari Miri, pendapatan yang banyak untuk sepanjang hayatnya. 

Beliau juga memberi ceramah dan menerbitkan karya-karya tentang sejarah dan budaya semula jadi di Sarawak. (Untuk karya ilmiahnya, Cambridge menganugerahkan doktor kehormat kepada Hose pada tahun 1900.) 

Beliau meninggal pada tahun 1929. 

Beberapa spesies yang ditemui dari Borneo dinamakan sempena namanya. 

Bagi Dr. Josef Erb: Selepas penemuan bidang Miri, beliau meneruskan kerjanya untuk Shell di bahagian lain di dunia; dia meninggal dunia pada tahun 1934 pada usia 60 tahun. 

Satu lagi ahli geologi Shell yang membuat sumbangan penting pada tahun 1930-an kepada bidang geologi bidang Miri ialah P. von Schumacher.


Shell mula memperkenalkan penggerudian berputar di ladang Miri pada tahun 1925. 

Pengeluaran puncak mencapai 15,211 bopd pada tahun 1929. 

Menjelang akhir tahun 1940, medan Miri menghasilkan 7 juta barel minyak dan sejumlah 597 telaga telah digerudi di lapangan. 

Dan pada masa itu, penduduk Miri telah berkembang kepada 11,000.

Pada tahun 1941, semasa zaman kemuncak Perang Dunia II, kerajaan Brooke memperoleh bantuan ketenteraan dari Britain: Lebih 1,000 askar (yang dipanggil Punjab 2/15) di bawah arahan Major C.M. Lane ditempatkan di Miri untuk melindungi medan minyak. 

Mengantisipasi pencerobohan Jepun, mereka akhirnya menututup telaga minyak Miri dan penapisan minyak Lutong, dan menghantar peralatan, pekerja mahir, dan dokumen ke Singapura. 

Ini adalah sebahagian daripada strategi Angkatan Bersekutu. Pada 19 Disember 1941 (hanya sembilan hari selepas serangan Perl Harbour), tentara Jepun yang mempunyai beribu-ribu anggota telah menduduki Sarawak selepas dua hari bertarung dengan pasukan kecil Belanda. 

Kejadian itu hampir menamatkan pemerintahan Brooke di Sarawak.


Dalam tempoh dua bulan pendudukan jepun, mereka dapat menjejaki semula peralatan dan pekerja-pekerja minyak di Singapura dan membawa mereka kembali ke Miri. 

Oleh itu, sebuah syarikat Jepun yang baru, Nenryo Haikyu-sho ("Perkhidmatan Pembekalan Minyak"), mengambil alih operasi di Miri dan menghasilkan hampir 750,000 tong minyak untuk tentera Jepun semasa Perang Dunia II. (Daripada jumlah ini, Miri Well No. 1 menghasilkan 4,371 tong.) 

Apabila peperangan berakhir pada bulan September 1945, Miri telah mengalami kerosakan dan kemusnahan yang teruk, terutamanya dari pengeboman Tentera Sekutu. 

Rajah Brooke Ketiga kembali ke Sarawak pada tahun 1946 tetapi memutuskan untuk menyerah Sarawak kepada Mahkota British. Pada tahun 1947, percubaan dibuat untuk membina semula dan mengeluarkan semula minyak dari lapangan Minyak Miri.


1960-an: Luar Pesisir Sarawak

Pada tahun 1949, Jabatan Ukur Geologi di Wilayah British di Borneo telah ditubuhkan di Kuching, dan dalam tempoh 15 tahun berikutnya, ahli geologi menghasilkan peta dan laporan berharga di pelbagai kawasan di Sarawak dan Sabah. 

Walaupun kemajuan ini, lapangan minyak Miri kekal unik kerana 46 telaga penerokaan telaga yang digerudi di Sarawak Shell pada tahun 1910-an-50-an tidak menghasilkan pengumpulan yang komersil. (Kecuali medan Seria yang terletak di Brunei dan ditemui pada tahun 1929.)



Pada tahun 1955 Sarawak Shell memulakan tinjauan seismik laut Miri. 

Pada tahun 1957, syarikat itu melepaskan 75% daripada pajakan tanahnya (kira-kira 36.650 batu persegi) di Sarawak, kira-kira sebelas tahun lebih awal daripada tarikh akhir konsesi. 

Syarikat tersebut memutuskan pada tahun 1960 untuk menerokai luar negeri Sarawak. 

Penggerudian awal oleh Explorer Orient (pelantar penggerudian jack) di lapangan Temana menjumpai minyak pada tahun 1962 tetapi tidak dalam kuantiti komersial (Di materialize pada tahun 1972 untuk Temana).

Pada tahun 1963, Shell meletakkan pelantar terapung pertama di Sarawak, dan kemudian dua pelantar mudah alih separuh tenggelam, SEDCO Alpha pada tahun 1965 dan SEDCO Echo pada tahun 1968. Dua sumur yang digerudi di lapangan Baram luar pesisir semasa 1963-64 adalah kering, tetapi Baram-3 digerudi oleh Sidewinder menemui minyak pada bulan Mei 1964. 

Dua tahun kemudian, Sedco Alpha menggerudi telaga pertama di Lutong Barat; ia juga menemui minyak, dan medan itu muncul pada tahun 1968. 

Menjelang akhir tahun 1969, ladang minyak dan gas Bakau, Bokor, Betty, Baronia, dan Bakau telah disertakan dalam portfolio luar pesisir Sarawak Shell.


Sementara itu, SHELL harus terus dengan realiti politik baru. 

Pada tahun 1957, Malaya memperoleh kemerdekaannya dari Britain, dan pada bulan Ogos 1963, koloni British di Sabah (British Borneo Utara) dan Sarawak dan Malaya membentuk Persekutuan Malaysia. 

Ini berlaku hanya empat bulan selepas kematian Rajah Sarawak yang terakhir (ketiga) di London .



LIVING PROOF

Tansri Pandikar,Saya tidak perlu rujuk kepada Tansri mengenai sejarah minyak di Miri Sarawak kerana saya sendiri adalah "living proof" yang menyaksikan kegiataan industri minyak di Miri dan Lutong seawal 1962, pada zaman kanak-kanak saya.


Ingin saya kongsikanjuga, saya berkesempatan menyaksi dan bermain bersama rakan-rakan disekitar telaga minyak No 1 Bukit Kanada Miri sejak seawal 1968.

Selain dari Telaga Minyak No 1, seingat saya ada terdapat 10-30 lagi Derrick yang terdapat diatas bukit Kanada dan beratus (624 semuanya mengikut rekod SSB) dilereng bukit Kanada di kiri dan kanan Jalan kawasan Bulatan Jalan Puchong (berdekatan dengan Dynasty Hotel sekarang) hinggalah ke Kawasan Pelita Commercial Center (Bangunan Yong Loong), Kawasan Saberkas Commercial Center dan hinggalah sampai ke Pekan Lutong.

Dalam perjalanan berjalan kaki ke sekolah, dari Kpg Charcoal Plant ke Mesjid Jamek Miri (Anchi Malay School Miri - 1967/68, sekurangya 3-5 Derrick Minyak yang masih beroperasi siang dan malam akan kita limpasi.

Dan pada hari kelepasan sekolah kebiasaan akan bermain-main dengan rakan-rakan sekampung dikawasan dan diantara derrick-derrick di atas Bukit Kanada. Kekadang bergantung dikabel yang mundar-mandir yang digerakkan oleh enjin pam minyak (Donkey) dan mendaki derrick (diatas bukit Kanada) untuk mendapat pengangan yang jelas pekan Miri dan pelantar minyak luar pantai Miri.

Dalam kesunyian malam disekitar kawasan dimana aku menumpang tinggal, yang dikelilingi struktur derik telaga minyak, jelas terdengar bunyi injin-injin pemacu pam minyak dan siulan geresan besi pengepam yang memecah kesunyian malam dari celah-celah bukit-bukit lurah-lurah dan gaung Bukit Kanada. 


Ingin dikongsikan juga, secara kebetulan, saya juga merupakan salah seorang dari berpuluh yang lain yang telah menjadi mangsa pertama (1980), selepas kedatangan Petronas ke Sarawak.

Mohdar ismail

No comments:

Post a Comment